Bålstabilitetsträning – tips & övningar

Bålstabilitetsträning – tips & övningar

Träna upp bålen inför skidresan

En muskelgrupp som lätt kan glömmas bort när du ska förbereda dig inför en vecka i skidbacken är bålen. Bålmuskulaturen är en viktig del i skidåkning och har du en svag bål så finns risken att du får smärtor i ryggen.

Om du får smärtor i ryggen kan det leda till att du inte kommer kunna åka några skidor överhuvudtaget. Med detta sagt är det oerhört viktigt att du har en stabilitet och styrka i bålen som förhindrar smärtor i ryggen. 

Brist på stabilitet kan leda till felbelastning

Bålmuskulaturen utgör en stomme genom hela kroppen. Om du får problem med bålen kommer det leda till svåra ryggsmärtor vilket i sin tur kan leda till att du blir sängliggande under skidsemestern. Och vem vill det?

Det är viktigt, vid skidåkning, att du inte belastar bålen och ryggen fel. När du böjer på benen gäller det att inte ta någon genväg så att ryggen får ta stryk. Om du inte har byggt upp en bålstabilitet är risken större att felbelastning sker.

Hur kan du träna upp bålstabiliteten?

Det finns många olika sätt att träna upp din bålstabilitet. Genom att göra övningar som plankan, gungande plankan och sidoplankan så bygger du upp musklerna kring bålen vilket resulterar i att du blir mer stabil. Det kommer även leda till att du ”orkar” belasta ryggen på rätt sätt.

Många övningar inkluderar bålen även fast fokus inte ligger på just den delen av kroppen. När du löptränar kommer du bygga upp en grundstabilitet i hela kroppen vilket bålen kommer må bra av. 

Om du känner att du inte vill spring så är en snabbare promenad något som kan ge bålen en knuff åt rätt riktning. Det finns hundratals olika övningar som inkluderar bålmuskulaturen – känn efter vad som passar dig bäst!

Ett ytterligare tips är att vara försiktig första dagen ute i backen. Det är bättre att känna av vad kroppen tål och sedan öka utifrån det. Om du går ut för hårt första dagen kan det sluta med att bålen ger vika och att du får ryggproblem vilket kommer leda till att du måste lämna skidbacken. 

Känn efter vad kroppen pallar och lyssna på dennes signaler! 

Där har du det – våra bästa tips för att lyckas med bålstabilitetsträningen. Vi hoppas att du använder dessa och är väl förberedd inför långa dagar i backen hos oss på Stöten i Sälen! 

Kolla in våra erbjudanden för att hitta paketerbjudanden med boende, skidåkning och aktiviteter, och boka din resa redan idag - vi ses i backen.