Boende Vasaloppet

Den ultimata guiden för boende under vasaloppsveckan

Har du sökt efter boende vasaloppet? Då har du hittat helt rätt. Sedan 1992 har det varit tradition att varje vinter samlas för att tävla i långfärdsåkning första söndagen i mars. Detta 90 km långa lopp väcker mycket spänning och lockar folk från hela världen att komma för att se tävlingen med egna ögon.  

Vasaloppet boende uthyres

Om du är ute efter att titta på vasaloppet men inte har någonstans att bo i närheten av sträckan så är du förmodligen ute efter något prisvärt men ändå mysigt och trevligt. Så vilka alternativ har man att välja mellan? Till att börja med så kan du fundera på om du föredrar att bo på hotell, vandrarhem eller i en stuga. Det finns många hotell längs den 90 km långa sträckan men även kommersiella stugor såväl som privat boende som hyrs ut varje år.

Tips vid bokning av boende Vasaloppet 2019

 

Tips 1 – var ute i god tid

Du som verkligen vill ha boende vasaloppet 2018 kommer inte ha något problem med att hitta boende. Däremot är det rekommenderat att vara ute i god tid eftersom de bästa lägena snabbt tar slut och även om det finns några kvar så drivs de ofta upp kraftigt i pris som ett resultat.

Tips 2 – Välj en boendeform som passar dig

För det första har alla olika smak men vilket boende som passar för dig beror också på vilken typ av besök du är ute efter.

  • Om du ska kombinera vasaloppet (oavsett om du är deltagare eller åskådare) med skidsemester så kommer du troligtvis att stanna längre än vad du annars skulle ha gjort och då kan det vara trevligt med ett boende som håller lite högre standard; t ex ett bekvämt hotell eller en mysig stuga.
  • Om du däremot bara tänker stanna en natt och vill komma undan så billigt som möjligt kan det vara ett ekonomiskt smart alternativ att bo på vandrarhem.

Tips 3 – välj något som är nära spåret

Oavsett om du är planerar boende för vasaloppet nära starten eller stoppdelen av sträckan så är det skönt att ha nära till dit du ska. Detta gäller särskilt om du inte har bil utan ska åka buss. Tänk dessutom på att det nästan alltid är väldigt mycket trafik på vägarna under vasaloppet och det bildas ofta köer. Det är tråkigt att missa denna höjdpunkt av året för att man fastnat i bilen med inget annat än radion för att hänga med i vad som händer. 

Tips 4 – Dela boende med någon

Om du ska åka upp själv eller om ni t ex är två som vill bo i något lite större så ska det inte underskattas att dela på boendekostnaden. Det är otroligt många som samlas varje år i dalarna för att hitta boende vid vasaloppet och de det finns alltid folk som kan tänka sig att dela för att spara pengar. 

Lite historik om Vasaloppet

Vid det första vasaloppet så anmälde sig 136 personer bland vilka 112 personer fullföljde loppet. År 1966 sändes loppet i tv för första gången. Den första kungen i Sveriges historia att delta var Carl XVI Gustaf. De tre bästa tiderna i vasaloppet innehas i skrivande stund av Jörgen brink (3:38:41), Peter Göransson (3:38:57) & Anders Aukland (3:48:42). 

De tre mest kända typerna av vasalopp

  • Vasaloppet
  • Tjejvasan
  • Ungdomsvasan

Tjejvasan

År 1988 så genomfördes Tjejvasan för första gången. Istället för den traditionella sträckan på 90 km så är den 30 km lång och sträcker sig från Oxberg till Mora. Loppet ligger nära i tiden det traditionella vasaloppet; sista lördagen i februari istället för första söndagen i mars som det 90 km långa loppet gör. Det finns inget som hindrar damer från att delta i det längre loppet men däremot så kan endast damer delta i det 30 km långa loppet. 

Ungdomsvasan

Sedan 2008 finns Ungdomsvasan. Denna sträcka är för barn mellan 9-16 och är olika lång beroende på vilken åldersgrupp man klassificeras i; barn 9-10 (3 km), 11-12 (5 km), 13-14 (7 km) 15-16 (9 km) 

Praktiska detaljer för boende Vasaloppet 2019

Vasaloppet är en av de mest spännande tidpunkterna på året – oavsett om du ska delta eller vara åskådare. Även om du inte själv är med så är oddsen dessutom höga att du känner någon som du kan heja på! 

Hur tar man sig till loppet

Med hjälp av vasaloppsbussarna är det enkelt och smidigt att ta sig till från Sälen till Mora ifall du har passat på att boka in en skidsemester i t ex Stöten i samband med vasaloppet. Detta är mycket vanligt eftersom vasaloppsveckan ligger vid den tid på året när många orter i Sverige har sportlov. T ex ligger det traditionella 90 km långa vasaloppet ofta slutet av vecka 9 när barn på skolor i Stockholmsområdet har ledighet.

Vad kostar boende Vasaloppet?

Exakt pris är självklart omöjligt att specificera för ett generiskt boende eftersom det precis som med mycket annat styrs av hur stort utbudet och efterfrågan är för det året.

Ett tips kan däremot vara att jämföra så att det boende som du är intresserad av inte är mycket dyrare än andra boenden som har motsvarande läge. När du har siktat in dig på den perfekta stugan så kan du därför jämföra med andra alternativ i området.

Erbjudanden från Stöten

Om du ändå är ute efter ett exakt pris så kan du boka ett boendepaket i Stöten i Sälen för 695 kr. Då ingår utöver boendet fritt tillträde till Vattufjäll Bad & SPA samt frukost innan din avresa. Detta är optimalt för dig som t ex planerar att åka upp till fjällen dagen före vasaloppet. Till boendepaketet kan du lägga till middag 145 kr per dag (ord. Pris 195 kr) samt transport till spårsträckan (150 kr). Om du planerar att själv delta så erbjuds även vallning i olika prisklasser beroende på skidor och typ av vallning i paketen brons (799 kr), silver (999 kr) och guld (1399 kr).

Boendepaket för stöten ger dig möjlighet till

  • Boende vasaloppet 2019
  • Boende tjejvasan 2019
  • Och mycket mer - här kan du läsa mer om vilka erbjudanden som finns från Stöten.

Information för dig som planerar att göra loppet själv

 

Kaloriförbrukning

En kvinna på 55-65 kg som stakar sig fram i 13 km/h förbrukar mellan 840 och 990 kcal/h (i snitt 900). En man på 75-85 kg i samma hastighet (13km/h) förbrukar mellan 1140 och 1290 kcal/h (1200 i snitt). För att klara av denna förbrukning är det självklart viktigt att ha ätit ordentligt med näring innan loppet. Det kan också vara bra att få i sig näring medan man skidar. Under vasaloppets sträcka så delas det ut kanelbullar. Kanelbullarna väger 60 g och innehåller därför ca 200 kcal. Det delas även ut blåbärssoppa vilket är ca 50 kcal/dl.

Hur mycket ska man äta?

Om vi räknar på att du håller 13 km/h genom hela loppet så är du framme efter nästan 7 timmar. Om du exempelvis är en man som väger 75 kg innebär det att du kommer att bränna ungefär 1140 kcal*7 = 7980 kcal. Det innebär att du skulle behöva äta 39,9 kanelbullar eller 5,7 i timmen för att inte gå med ”kaloriförlust” och slippa ett dåligt samvete. Några av bullarna kan du byta ut mot motsvarande mängd blåbärssoppa (räknat i kalorier). Självklart behöver du inte äta så mycket som du förbrukar (precis som vid all annan träning) eftersom kroppen har reserver i form av fettsyror och muskelglykogen.

Om du ändå vill hålla en konstant energireserv så kan det vara bra att känna till att det kommer en kontroll ungefär en gång i timmen (för dig som håller hastigheten 13 km/h) där du kan plocka på dig bullar och blåbärssoppa. Självklart kan du ha som mål att bränna mer kalorier än vad du konsumerar för att gå ner i vikt men vi rekommenderar att du fokuserar på din diet en annan dag en detta om du planerar att själv åka. Är det någon dag man har rätt att ”fuska” så är det under vasaloppet; din tid kommer att bli snabbare och du kommer att må mycket bättre under hela loppets gång.

Spelar hastigheten roll för hur mycket energi du gör av med?

Förbrukar man olika mycket energi beroende på hur fort man skidar? Det är lätt att man tror att man bränner mycket mer när det går fortare men riktigt så ser verkligheten inte ut. Anta exempelvis att du gör det på sju timmar medan din kompis gör det på sex timmar. Han/hon har bränt mer per timme men har däremot bränt under en timme mindre än dig. Slutresultatet blir att ni bränner ungefär lika mycket (blir en marginell skillnad).

Kost inför vasaloppet

Det du äter under vasaloppet spelar stor roll men det är minsta lika att få i sig tillräckligt med näring innan. Det bästa sättet att få i sig många kalorier är att äta kolhydrater i mängder. Så glöm LCHF och ät istället mycket pasta, ris, pannkakor, gröt och bröd under ett par dagar innan loppet. Du behöver däremot inte överdriva. Jörgen Brink, som hade tre raka segrar i vasaloppet (2010, 2011 och 2012) svarar på frågan om vad han äter att hans kost är relativt oförändrad. Han äter ungefär som vanligt inför loppet men tar kanske lite extra stor frukost dagen före loppet. 

Kombinera kolhydrater med vatten

Du som redan tränar mycket äter förmodligen också mer än andra i din viktklass som inte tränar och har därför lite mer koll på vad din kropp behöver. Det ska inte stickas under stolen med att Vasaloppet inte liknar något träningspass du förmodligen har haft men du behöver inte tänka att du ska äta så att du spricker. Då riskerar du bara att få problem med magen och då kan i värsta fall kosten leda till att du får avbryta loppet. Istället för att överkonsumera kolhydraterna lägger du det på en lagom nivå en bit över normalt och dricker mycket vatten. Kolhydrater binder vatten vilket gör att de lagras längre när du har druckit ordentligt. Det hemliga receptet är alltså att äta lite extra gröt till mellanmål och kvällsmål de sista dagarna innan loppet och fylla på med ett extra glas vatten till varje måltid. Svårare än så behöver det inte vara.

Startögonblicket Vasaloppet

Totalt får max 15 800 deltagare anmäla sig till vasaloppet och 2017 var det så många som hade anmält sig. Det är väldigt mycket folk och det ligger alltid en stämning i luften när det är dags för vasaloppet. Du som planerar att göra detta enormt populära lopp blir del av svensk historia från sekunden du ställer dig vid startlinjen. Så hur känns det när man står där och tiden för start börjar att närma sig? Känslan är individuell så det enda sättet att veta är att själv ställa dig på startlinjen och prova själv. Oavsett hur det känns så kan du förhoppningsvis känna dig trygga i att du har haft god kost och regelbunden träning fram tills loppet och en plan för hur mycket du bör äta under loppets gång. 

Vasaloppet checklista att ta med sig

  • Skidutrustning – skidor, stavar & skidskor
  • Underställ
  • Ytterligare ett lager, t ex tävlingsdräkt
  • Ett sista lager kläder (överdragsjacka, strumpor i ylle, mössa och vantar i flera storlekar.
  • Glasögon som skyddar mot sol och eventuellt snöfall
  • Valla
  • Toapapper
  • Klocka
  • Bälte för vattenflaska och/eller vätskeersättning
  • Dryck med extra näring (om blåbärssoppan inte räcker till
  • liniment

Om det är riktigt kallt under loppet kan det vara en idé att ha tejp för ansiktet.

Tips under själva loppet

När du står vid starten är det lätt att känna sig lite nervös men du kan egentligen slappna av eftersom du redan har gjort alla förberedelser du kan göra. Nu får du snart ett kvitto på om de var tillräckligt bra; så får det helt enkelt bära eller brista. Det finns däremot en del saker du kan tänka på under själva loppet för att maximera dina chanser att lyckas och dessutom få en så bra tid som möjligt.

  • Ta det lugnt i början – Många begår misstaget att försöka staka sig om andra i början när energinivåerna är höga och man känner att man vill få ett försprång. Det ska man däremot akta sig för. Vid starten är de mycket folk och du kommer behöva sick-sacka fram i sådana fall vilket kommer att bli otroligt jobbigt utan att du egentligen får ut så mycket av det. Istället är det bättre att fokusera Efter en km kommer dessutom vasaloppets brantaste backe som är 2 km lång och där vill du inte bränna all din energi.
  • Om du åker i de främre leden så kan du försöka hitta en klunga att åka i så kan ni hjälpas åt att hålla farten. Detta går också att göra för dig som åker längre bak om ni är ett kompisgäng som alla ligger på väldigt lika nivå men det brukar vara större variation i förmåga bland mer amatörmässiga åkare.
  • Ha med dig dricka med näring om du inte vill behöva vänta en timme mellan varje dos av blåbärssoppa.
  • Ha med dig valla som du kan använda vid behov på plats. Detta är ett bra alternativ om du inte vill behöva vänta på nästa kontrollstation ifall en sådan situatin skulle uppstå. 

Vi hoppas att du nu har gott om information om boende under vasaloppsveckan och vi hoppas även att se dig hos oss på Stöten i Sälen!