En introduktion till funktionell träning

En introduktion till funktionell träning

Ladda upp inför långa dagar i skidbacken!

Vad innebär egentligen funktionell träning? Det är en träningsform som kommit att användas allt mer, och som även kan vara till hjälp i skidbacken. Vi tänkte därför berätta mer om vad funktionell träning är, dela med oss av ett antal exempel på övningar, samt reda ut för varför det kan hjälpa dig i backarna i vinter.

Vad innebär funktionell träning?

Begreppet är hyffsat brett som sådant men lite kortfattat kan man säga att det innebär att man tränar musklerna med hjälp av styrketräning av naturliga rörelser. Funktionell träning har, under de senaste åren, blivit en mycket populär träningsform hos både motionärer såväl som hos elitidrottare.

Ordet funktionell betyder ändamålsenlig eller praktisk, och att träna funktionellt, ja det innebär att man tränar på ett sådant sätt att man utsätter kroppen för övningar som man kan tänkas ha nytta av i det dagliga livet. Funktionell träning är helt enkelt styrketräning i naturliga rörelser! Målet med denna träningsform är att utveckla styrka och funktionalitet i rörelser.

De allra flesta rörelser som vi gör i det dagliga livet kräver en aktivering av många olika muskelgrupper samtidigt. Det som krävs i det dagliga livet är en kombination av styrka, rörlighet, balans , kondition, stabilitet och koordination.

Vid funktionell träning så ligger fokus på att utmana sig inom träning som fokuserar på balans, styrka och flexibilitet. Att träna maskiner kan också vara bra såklart, men det är ingen funktionell träning utan det är mer repetitiva rörelser.

Att träna funktionellt

När du tränar funktionellt så är det viktigt att efterlikna rörelser som är vardagliga och där man använder sig utav styrka, balans, koordination, rörlighet men också utav bålstabilitet.

När du till exempel reser dig upp från en stol, så samarbetar muskler på både fram och baksida ben tillsammans med bålen. För att du ska kunna ta dig upp ur stolen så krävs det att du har både styrka, kondition, rörlighet och i viss mån även balans och koordination.

Ett exempel på en funktionell träningsövning är djup knäböj. Det kan med fördel utföras med hjälp utav stång, hantlar eller en viktskiva. Detta är bara ett exempel utav många övningar som finns att göra inom funktionell träning.

Ett annat exempel på en funktionell träningsform är när du sätter dig på en träningsboll för att stärka hållningen. Då jobbar du bland annat med din balans, med din rörlighet samt med din styrka eftersom du hela tiden spänner kroppen för att sitta ordentligt.

Funktionell träning – perfekt för skidåkare

Att träna funktionellt är även positivt för din skidåkning. Oavsett om du föredrar utförs- eller längdskidor. Många av de muskelgrupper och områden som den funktionella träningen förbättrar, d.v.s. styrka, balans, bålstabilitet, koordination, och rörlighet, är nämligen väsentliga i skidbacken och skidspåret.

Den funktionella träningen är således ett enkelt och effektivt sätt att förbereda dig inför långa och härliga skiddagar i fjällen. Att förbättra sin hälsa och skidåkningen behöver inte vara svårt!

Nu hoppas vi att du har fått en någorlunda klar bild över vad funktionell träning innebär, samt hur det kan hjälpa dig att komma i form inför långa härliga skiddagar hos oss på Stöten i Sälen. Kika in våra erbjudanden eller boka din resa redan idag, varmt välkommen!