Tips på 5 goda mellanmål för skidbacken

Tips på 5 goda mellanmål för skidbacken

Välsmakande mellistips för härliga dagar i backen!

För att orka med en hel dag i skidbacken är det viktigt att fylla på energidepåerna. Här tänkte vi därför dela med oss av en handfull välsmakande mellanmål som gör sig utmärkt under långa dagar i backen!

 

Smarriga mellanmål att ha med sig i skidbacken

Att åka skidor tar på krafterna. För att hålla såväl orken som humöret uppe kan det därför vara en bra idé att avnjuta ett mellanmål i skidbacken. Nedanför tipsar vi därför om fem praktiska och välsmakande mellisförslag som säkerligen går hem hos både föräldrar och barn:

 

1. Frukt

Frukt är någonting som brukar gå hem hos de allra flesta. Det är däremot inte enbart väldigt gott, utan också fyllt med en massa nyttigheter. En annan stor fördel är att frukter är lätt att ha med sig i skidbacken samtidigt som de flesta frukter inte är särskilt ömtåliga.

För att göra det hela ännu enklare kan du med fördel skiva ner frukterna i små klyftor och lägga dem i en påse eller förpackning som får plats i ryggsäcken!

 

2. Smoothies   

En annan näringsrik favorit som inkluderar frukt är smoothies. Mixa ihop barnens favoritfrukter, lite yoghurt och komplettera eventuellt med andra smarriga ingredienser. Häll sedan ner blandningen i en termos för att enkelt kunna ta fram den i skidbacken.

 

3. Nötter

Frukterna kan vara både söta och syrliga. Därav kan det vara en bra idé att komplettera frukt- eller smoothiestunden med några salta och proteinrika nötter. Gott och nyttigt!

 

4. Tunnbrödsrullar

Precis som ovanstående förslag brukar mackor vara ett vinnande koncept i skidbacken. Mjuka tunnbrödsrullar är både goda och praktiska att ha med sig. Fyll exempelvis rullarna med mjukost och skinka (eller några andra pålägg), rulla ihop och packa ner i en påse eller plastlåda.  

 

5. Energibollar eller kakor

Sist men inte minst skulle vi vilja tipsa om att göra egna energibollar/kakor. Något som även kan bli en rolig familjeaktivitet innan ni tar på er skidutrustningen och beger er ut i backen!

Att laga egna energibollar eller kakor är väldigt enkelt. Det enda du behöver göra är att koka upp smör, grädde, sirap och socker till en seg smet. Därefter är det bara att tillsätta nötter, torkade frukter, puffat ris eller liknande. 

Efter att du blandat ner allt i smeten kan du antingen forma små runda bollar eller också bre ut den över ett smörpapper. Låt svalna i kylen. Väljer du det sistnämnda alternativet är du avslutar du med att skära upp kakor i önskad storlek.

 

Vi hoppas att du nu har gott om mellanmålsinspiration för kommande dagar i skidbacken. Varför inte avnjuta dem under en vistelse hos oss på Stöten i Sälen? Du kan äta din medhavda fika i någon av våra värmestugor. Kika in våra erbjudanden eller boka en resa för att få en fantastisk upplevelse – vi ses i backen!