11 tips om skidkläder vid längdåkning

11 tips om skidkläder vid längdåkning

Så klär du dig i skidspåret

Hur ska man egentligen tänka när det kommer till skidkläder vid längdåkning? Om du redan är medveten om lager-på-lager principen och vill ha några nya tips är det här helt rätt artikel för dig. Vi delar nämligen med oss av några riktigt bra råd kring skidkläder vid längdåkning!

Våra bästa tips kring skidkläder vid längdåkning

Längdskidåkning är en mycket krävande sport som snabbt kickar igång pulsen och får dig att börja svettas. Som bekant ska kläderna skydda mot bitande kyla och iskalla vindar, samtidigt som de effektivt ska ventilera bort kroppens överskottsvärme utan att påverka dina prestationer.

Det är med andra ord inte konstigt att du bör ställa väldigt höga krav på dina skidkläder vid längdåkning.

Du som letar efter de bästa tipsen för skidkläder vid längdåkning tycker kanske vid det här laget att lager-på-lager principen är lite uttjatad? Därför tänkte vi dela med oss av några  riktigt bra tips:

  • Sport-BHn ovanpå understället - Genom att ta på sport-BHn efter första lagret med understället transporterar du fortfarande bort svett och undviker att bli kall! Alternativt använda en i ull.
  • Vindskyddande shorts - När det går fort i spåren kan det blåsa kallt. Med hjälp av ett par vindskyddande shorts, gärna utanpå tightsen, undviker du att bli kall.
  • Skidglasögon - Inte för att det alltid är sol när man är ute i spåret, utan för att skydda dina ögon från snö och medtävlandes stavar.
  • Satsa på en väst - Om du fryser mycket om bröstet kan du klä dig med en väst istället för en tröja/jacka. Exempelvis i fleece eller i tunt dun. 
  • Värmande elsulor - Om du trots dubbla ullsockar fryser om fötterna är det dags att investera i ett par värmande elsulor!
  • Airtrim - Om du tycker att det är svårt att andas när det är kallt kan vi verkligen rekommendera dig att investera i en airtrim. Det är en mask som reglerar temperaturen på den luft som du andas in och skyddar därmed luftvägarna från kylan. 

  • Mössa och vantar - Kom ihåg att klä både huvud och händer varmt. Mössan ska vara skön och sitta tajt, gärna i ett funktionsmaterial. Med dubbla vantar minskar du risken för skavsår samtidigt som du enkelt kan ta av ett par om du blir varm.
  • Invig inte dina nya prylar vid långlopp - Se till att du har kört in din utrustning så du vet att de fungerar vid loppet.
  • Undvik bomull till varje pris - Bomull blir först varmt och sedan iskallt. Fleece, ull och polyester passar däremot utmärkt i spåret!
  • Börja med att vara kall - Du ska aldrig känna dig varm när du börjar åka. Att klä dig för varmt kommer påverka din åkning negativt. 
  • Värmande kläder efteråt - Ofta är det först när vi åkt klart som vi börjar frysa. Satsa därför på att ta med dig en ny mössa, en värmande jacka och nya strumpor som du kan byta om till när du åkt klart. Något varmt att dricka är även som pricken över i:et!

Avslutningsvis

Där har du det - våra bästa tips om skidkläder vid längdåkning. Perfekta för dig som redan är väl medveten om lager-på-lager principen. 

Vi är nu helt övertygade om att du kommer få en fantastisk skidsemester. Boka boendet redan idag eller kontakta oss om du har några frågor! Ha så skoj så ses vi i spåret!