Skidteknik för klassisk åkning

Skidteknik för klassisk åkning

Tekniktipsen som ger resultat!

För att få ut det mesta av din längdskidåkning är det viktigt att du har koll på tekniken. Så vad är det då som gäller vid skidteknik för klassisk åkning? Det reder vi ut i den här artikeln!

Därför behöver du fokusera på din skidteknik

Det är knappast någon nyhet att längdskidåkning till stor del består av teknik. Både nybörjare, entusiaster, motionärer och proffsåkare tjänar väldigt mycket på att förbättra sin skidteknik. 

Nedan listar vi exempelvis fyra anledningar till varför du bör fokusera på din skidteknik:

  • Ökar uthålligheten - Genom att slipa på din teknik kommer du snart känna att du blir uthålligare och orkar längre. Det går nämligen åt väldigt mycket onödig energi om du åker på fel sätt. 
  • Du blir snabbare - Bättre teknik och ökad uthållighet innebär att du kommer kunna åka mycket snabbare än tidigare, samtidigt som du kommer orka hålla den farten mycket längre.
  • Du får ut mer av utrustningen - Du läste rätt. Genom att åka på det mest optimala sättet kommer du få ut maximalt av din skidutrustning! Längre glid och bättre fäste - bara för att du placerar tyngdpunkten på rätt ställe.
  • Mindre skaderisk - Om du ser till att åka på rätt sätt minimerar du riskerna för att slita ut dina muskler eller att du ska råka skada dig.  

Vad är klassisk stil?

Nu när du vet varför det är viktigt att du har rätt skidteknik kommer nästa fråga - vad är egentligen klassisk åkning? 

Till att börja med så finns det två olika åkstilar för längdskidor, den ena är fristil/skate och den andra kallas för klassisk stil.

  • Klassisk stil - Från början fanns det bara en stil för längdskidor: den klassiska stilen. Klassisk längdskidåkning innebär att man åker med skidorna parallella
  • Fristil/skate - Benrörelserna liknar skridskoskär till utseendet och kombineras ofta med dubbelsidiga stavtag. Denna stil blev tillåten under mitten av 80-talet efter att den visat sig vara mer effektiv än klassisk stil.

Klassisk stil går bäst efter spårade leder medans det inte behövs något spår för fristil/skate. Nedan berättar vi mer ingående hur den klassiska åkningen ser ut. 

Den klassiska åkningens fem växlar

Den klassiska åkningen består av fem olika tekniker, eller växlar som de ofta kallas. Likt växlarna på bilen eller cykeln så växlar du uppåt när det ska gå snabbare. I en brant uppförsbacke så använder du ettans växel och när det går utför använder du femman. Växlarna används bara teoretiskt för att det ska bli lättare att lära sig skidteknik klassisk åkning. 

Nedan kan du läsa mer om de olika växlarna. 

  1. Saxning
  2. Diagonalåkning
  3. Stakning med frånskjut
  4. Stakning utan frånskjut
  5. Fartställning

1. Saxning

Ettans växel - används i branta uppförsbackar när skidorna inte fäster eller när du inte längre orkar med diagonalåkningen. Att saxa innebär att du vinklar bakdelen av skidorna som ett ”V” och rör dig framåt med armarna diagonalt med benen. Både ben- och armtag används för att skjuta ifrån.

Saxning driver upp pulsen och kräver mycket energi. Försök därför begränsa denna åkstil till korta och branta uppförsbackar.

2. Diagonalåkning

Tvåans växel - används framförallt i långa och svagt lutande uppförsbackar eller vid motvind och vid långsamt före på flacka delar. Med hjälp av fästvallan skjuter du ifrån en skida i taget och arbetar diagonalt med motsatt arm.

Detta är i regel den svåraste skidtekniken i klassisk åkning som man kan lära sig. Det beror helt enkelt på att det är så många moment att hålla koll på samtidigt. Fokusera på att tyngdöverföringen ska bli så ordentlig som möjligt. Med hjälp av höfterna flyttar du över all vikt på en skida i taget så att den trycks ned ordentligt och får fäste. Långa steg och korrekta stavtag för att du kommer glida enklare.

3. Stakning med frånskjut

Tredje växeln - av nybörjare är detta den perfekta långloppsväxeln, medans proffsen använder den i enkla uppförsbackar. Som tidigare växel skjuter du ifrån med ett ben i taget och använder armarna parallellt.

I denna växel är tajmingen av staktag och frånskjut väldigt viktig. Stavspetsarna ska sättas i ett par decimeter framför bindningen och precis i det ögonblicket skjuter du ifrån med skidorna med låsta och starka armar. 

4. Stakning utan frånskjut

Fjärde växeln - Används där när backen är helt flack. I denna växel brukar man kunna se hur proffsåkarna går upp på tårna för att utnyttja lägesenergin till fullo. För nybörjare bör fokuset däremot inte ligga på just den detaljen.

Det viktiga är däremot att tyngden ligger på tårna när du sätter ner stavarna i backen och att du skjuter fram höften ordentligt. På så sätt kommer du utnyttja kroppsvikten och bålstyrkan på bästa sätt.

5. Fartställning

Den sista växeln - för nedförsbackar. Äntligen finns det tid till återhämtning! När du kommer till en nedförsbacke ska du lägga i den sista växeln och satsa på att andas. 

Med böjda ben, cirka 90 grader, och armarna tätt mot och framför kroppen vill du lägga tyngden på hälarna så glidvallan får jobba. Börjar det gå för snabbt måste du ploga, alltså skjuta skidorna brett isär, annars finns risken för en krasch.

Avslutningsvis

Enkelt va? Så fungerar det med skidteknik för klassisk åkning. Du är mer än välkommen att träna i våra skidspår! Lycka till så syns vi till vintern.