Tips till dig som vill träna innan skidresan

Förbered kroppen inför skidresan

För att maximera och få ut så mycket som möjligt av din skidsemester – oavsett om du ska utöva utfärdsåkning eller långfärdsåkning – så är det till din fördel om din kropp är förberedd.

Denna förberedelse kommer resultera i att du slipper träningsvärk men även att du minimerar risken för skador. Din ork kommer dessutom vara större och du kommer att må bättre!

Träningsvärk kommer hindra din skidåkning

När du väl har fått träningsvärk kommer detta att begränsa din skidåkning och även ditt rörelsemönster. Det kommer inte bli lika roligt och du kommer inte kunna åka lika mycket skidor som du vill. 

Den största anledningen till att du får träningsvärk är att musklerna inte är vana vid en typ av belastning och reagerar med en värk dagen efter ansträngning. Låt dina muskler bli vana vid olika typer av ansträngning så kan du minska din träningsvärk! 

Vad kan du göra för att stärka din kropp och förhindra träningsvärk?

Det finns många vägar du kan gå för att förbereda din kropp för din skidåkning. Vad som passar dig bäst får du prova dig fram till. Nedan kommer några tips på övningar som du kan utöva innan din skidperiod.

Träna dina axlar

Axlarna är en central muskelgrupp som kommer utsättas för ansträngning under din skidåkning. Om du har tillgång till ett gym finns det hundratals övningar du kan genomföra med hantlar.

Har du inte tillgång till något redskap kan du prova olika axelövningar såsom axellyft, axelklapp eller olika typer av armhävningar.

Träna dina ben

Lår och vader är stora muskelgrupper som garanterat kommer utsättas för ansträngning. Förbered dina ben genom att ta löprundor (där du dessutom får konditionsträning på köpet) eller träna lår och vader med hjälp av olika övningar såsom benböj eller med övningar med vikter. 

Vill du få fler konkreta tips på övningar, kan du med fördel läsa vår tidigare artikel ”7 sätt att träna ben hemma”.

Konditionsträna

Sist men inte minst – träna upp din kondition!

När du åker skidor krävs det att du har en god kondition så att du orkar en heldag på skidor. Om du har konditionen med dig kommer du dessutom få en roligare dag och du kommer kunna maximera tiden. Att känna sig trött och utmattad efter första dagen kommer inte resultera i något positivt. 

Tips på konditionsövningar hittar du i vår tidigare artikel ”Konditionsträning – övningar för bättre form”.

Du kan också kika in följande artiklar för att få fler träningstips inför skidresan: 

Där har du det – några bra träningstips inför skidresan. Vi hoppas att du använder dessa och är väl förberedd inför långa dagar i backen hos oss på Stöten i Sälen! 

Kolla in våra erbjudanden för att hitta paketerbjudanden med boende, skidåkning och aktiviteter, och boka din resa redan idag - vi ses i backen.