Träning på rullskidor – en rolig träningsform

Träning på rullskidor – en rolig träningsform

Träna inför ett lopp eller för skojs skull!

Oavsett om du behöver komma i form till ett lopp eller också bor söderut, där det sällan kommer snö som ligger kvar ett längre tag, kan rullskidor vara en passande träningsform och rolig aktivitet. I denna artikel tänkte vi därför berätta mer om rullskidåkningens fördelar och hur du får till tekniken på bästa sätt!

Fördelar med rullskidåkning

Rullskidor är en både populär och rolig träningsform. Både att träna själv men även att träna tillsammans med en kompis eller i grupp. Du kan med fördel träna var som helst i princip, både i staden eller tätorten eller ute på landet. Det enda som krävs är bar asfalt.

Fördelen med att träna rullskidor, det är att du kan åka var och när som helst. Du behöver ingen snö, utan det enda som krävs är att asfalt. Så vare sig du bor lite mer utåt landet eller inne i stan så kan du utöva aktiviteten.

Rullskidåkning är också ett mycket bra sätt för att träna din stakning inför skidåkning. Genom regelbunden stakning med rullskidor så blir sakta men säkert dina stakningar även bättre när du ger dig ut i skidspåret igen.

Det fungerar också utmärkt att träna distansåkning och intervaller med hjälp utav rullskidor.

Träning på rullskidor

Att åka rullskidor är en lika hälsosam träningsform som att åka skidor. Det passar både för elitidrottare och motionärer.

Du tränar framför allt muskelgrupperna mage, rygg, armar och axlar samt ben. Med andra ord får du en genomgång av de största muskelgrupperna i kroppen.

Att varva din träning med att köra distans och ibland intervaller, kan vara ett bra sätt att få upp ditt flås. Intervallträning behövs, inte minst om du ska övergå till att åka skidor sedan.

Varför ska jag välja rullskidor?

Som vi nämnt ovan är det en träningsform som hjälper och stärker hela din kropp. Den är inte heller särskilt avancerad. Det som du behöver använda dig utav är, förutom själv rullskidorna, handskar samt stavar. Handskarna skyddar dina händer från att få blåsor vilket annars är väldigt vanligt vid utövandet av träning utav rullskidor. Du tränar teknik, styrka, smidighet och kondition, allt i ett!

Teknik för att träna rullskidor

Det finns olika former av tekniker för att träna rullskidor. Antingen klassisk stil, stavtag eller stakning. Det kan liknas vid skidåkningens olika stilar.

Avslutningsvis

Nu hoppas vi att du har fått en inblick i varför rullskidor är en bra motionsform och att det har inspirerat dig inför att träna till Vasaloppet eller bara träna för nöjes skull.  Vill du läsa mer om träning inför t.ex. Vasaloppet kan du med fördel kika in våra tips för att bättra på skidtekniken.